Kan nudging av bilister öka det hållbara resandet?

Göteborgs Parkeringsbolag

Göteborg är den stad i Sverige som har störst problem med hälsofarliga luftföroreningar. En ökad medvetenhet i kombination med attraktiva val ska få bilister att kombinera sin resa till förmån för en ökad andel hållbar mobilitet. Det är idén när Göteborgs Stads Parkering med hjälp av två Chalmersstudenter tagit fram förslag till en ny funktion i appen Parkering Göteborg.

Om vi på ett enkelt och visuellt sätt kan bli medvetna om hur vi själva kan minska vår klimatpåverkan, kommer vi då att göra mer hållbara val för våra resor?

Det är två mastersstudenter vid Chalmers School of Entrepreneurship, Dilan Ustunyagiz och Jackson Malcolm, som har utvecklat ett förslag som de hoppas ska öka det hållbara resandet. Metoden de valt utgår från en teori som kombinerar kunskap om kommunikation och beteendevetenskap, så kallad nudging.

Så här är det tänkt fungera: Du ska åka in till stan från det ytterområde där du bor för att jobba, shoppa eller gå på ett event. Valet för resan står mellan bil och kollektivtrafik eller kanske en kombination. Du tittar i appen Parkering Göteborg där de aktuella luftföroreningarna visas som ett moln över staden. Om du ser att det just idag är mycket luftföroreningar i centrum kan du bestämma dig för att inte bidra till dem. Om det den dagen fungerar för dig att inte välja bilen.

– Att ändra beteenden är svårt. Ökad kunskap och att de hållbara alternativen uppfattas som attraktiva är avgörande, säger Maria Stenström, vd på Göteborgs Stads Parkering. Därför är det viktigt att vi testar hur det fungerar i verkligheten. Och det är också skälet till att vi väljer att delta i relevanta forskningsprojekt.

Dilan och Jackson har teoretiskt beräknat tid och kostnad för olika alternativ och sedan genomfört resan i verkligheten i ett första försök där starten gick i Olofstorp. Att parkera utanför staden och byta till kollektivtrafiken var det vinnande valet både vad gäller tid, ekonomi och miljö vilket framgår av studenternas faktablad. Testet kommer att genomföras ytterligare en gång.

Därefter blir det dags att utvärdera möjligheten att genomföra projektet fullt ut. I det ingår att se hur realtidsmätning av luftföroreningar kan genomföras. Samtidigt genomförs en webbenkät för att se vad som är attraktivt för kunderna och vad som skulle kunna få bilisten att välja alternativ som inte bidrar till luftföroreningarna i centrala stan.

0 Comments

There are no comments yet

Leave a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *